اکتیو و پسیو شبکه

شبکه ها ستون فقرات زیرساخت های تکنولوژیکی ما هستند و نقش اساسی در ارتباطات و انتقال داده ها ایفا می کنند. شبکه ها به دو صورت اکتیو(فعال) و پسیو (غیرفعال)هستند. شبکه‌های فعال به دستگاه‌هایی مانند روترها، سوئیچ‌ها، سرورها، رابط‌های کابل، فایروال‌ها و سایر سخت‌افزارهایی که نیاز به پشتیبانی و راه‌اندازی دارند. از طرف دیگر شبکه های غیرفعال از هیچ دستگاه سخت افزاری برای راه اندازی استفاده نمی کنند. آنها به سادگی مجموعه ای از کابل های متصل به یک دستگاه هستند. یک شبکه فعال برای کارهای پیچیده تر مانند اشتراک گذاری داده یا جریان رسانه مورد نیاز است در حالی که یک شبکه غیرفعال معمولاً برای کارهای ساده تری مانند دسترسی به اینترنت یا انتقال فایل استفاده می شود. اگرچه هر دو نوع شبکه کاربردهای خود را دارند، اما مهم است که بدانید هر نوع چه زمانی باید استفاده شود تا بتوانید کارایی خود را به حداکثر برسانید.

ما در CinaNetwork کلیه خدمات اکتیو و پسیو شبکه شرکت/سازمان شما را به بهترین شکل ممکن و باتوجه به نیاز شما توسط متخصصان این حوزه انجام میدهیم.

 

!!!درباره امنیت شبکه بیشتر بدانید!!!

شبکه اکتیو و پسیو

 شبکه Passive

اولین و مهم ترین قدم برای فعالیت یک سازمان در بستر شبکه و استفاده از خدمات آن ، انجام اقدامات مربوط به پسیو شبکه و کابل کشی شبکه میباشد.  پسیو شبکه  ستون فقرات و زیرساخت شبکه یک سازمان را تشکیل می دهد. به دلیل اهمیت و حساسیت بالا پسیو شبکه , باید در اجرای خدمات پسیو و نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه , دقت فراوانی به کار گرفته شود زیرا اگر زیرساخت و بستر شبکه ی یک سازمان , درست و دقیق طراحی و اجرا نشود علاوه بر هزینه های بسیاری که باید برای نگهداری و پشتیبانی شبکه و مطابقت دادن آن با نیازهای سازمان صرف کنند , کاربران را برای استفاده از امکانات و سرویس های شبکه با مشکلات فراوانی روبه رو خواهند کرد.

شبکه‌های غیرفعال به غیر از راه‌اندازی اجزای سخت‌افزاری اولیه مانند کابل‌ها و روترها، نیازی به نگهداری یا راه‌اندازی فعال ندارند. این نوع شبکه برای اتصال به زیرساخت های موجود مانند خطوط تلویزیون کابلی یا خطوط تلفن متکی است. شبکه‌های غیرفعال معمولاً به نگهداری محدودی نیاز دارند، اما ممکن است به دلیل وابستگی به زیرساخت‌های موجود، کندتر از شبکه‌های فعال باشند.

!!!درباره تجهیزات شبکه بیشتر بدانید!!!

خدمات پسیو شبکه

  • نصب ترانک و داکت کشی
  • کابل کشی کابل های دیتا ، کابل تلفن، برق .
  • نصب رک های ایستاده و دیواری به همراه آرایش رک.
  • نصب دکل های مهاری و خود ایستا با کیفیت جهت تجهیزات وایرلس و دوربین .
  • نصب تجهیزات اتاق سرور و دیتا سنتر همراه با آرایش و نصب کابل های ارتباطی .
  • نصب نودها، کیستون ها ،پریز ها و …

 

شبکه Active

بخش Active  شبکه یکی دیگر از بخش‌های راه اندازی یک شبکه می‌باشد. اکتیو شبکه، در واقع مجموعه فعالیت‌های نرم‌افزاری شبکه و پیکربندی تجهیزات شبکه می‌باشد. تجهیزات Active شبکه نیز به مجموعه تجهیزاتی گفته می‌شود که توانایی اعمال یک فرآیند مشخص بر روی شبکه را دارند. شبکه‌های فعال شامل راه‌اندازی دستگاه‌هایی مانند روترها، سوئیچ‌ها، سرورها، کابل‌ها، فایروال‌ها و سایر تجهیزات شبکه برای پشتیبانی از اتصالات بین رایانه‌ها یا سایر دستگاه‌های موجود در شبکه است. این دستگاه ها باید به طور منظم نظارت و نگهداری شوند تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود.

خدمات اکتیو شبکه

  • نصب و راه‌اندازی سرویس‌های شبکه بر روی سرورها، مانند( Active Directory ،DHCP ،DNS و …)
  • نصب و راه‌اندازی فایروال‌های نرم افزاری و سخت افزاری ( Kerio Control ، Mikrotik ، UTM و … )
  • نصب و راه‌اندازی سرویس‌های مانیتورینگ، کنترل و مدیریت اینترنت و پهنای باند ( کریو کنترل و … )
  • نصب و راه‌اندازی سیستم‌های پشتیبان‌گیری و بک‌آپ‌گیری اتوماتیک( Veeam Backup و Backup Exec و … )
  • نصب و راه‌اندازی سرویس‌های مجازی‌سازی سرور و مجازی‌سازی کلاینت ( Hyper-V ، Vmware ESXi و …)
  • نصب و راه‌اندازی نرم افزارهای کاربردی تحت شبکه ( نرم افزارهای حسابداری و اداری و … )
  •  نصب و پیکربندی انواع رادیو میکروتیک بین نقاط مختلفWooden signpost with two opposite arrows over clear blue sky, Passive versus Active messages, Lifestyle change conceptual image

جمع بندی

شبکه ها ستون فقرات زیرساخت های تکنولوژیکی ما هستند و نقش اساسی در ارتباطات و انتقال داده ها ایفا می کنند. درک تفاوت بین شبکه های فعال و غیرفعال برای راه اندازی و حفظ یک شبکه ایمن، قابل اعتماد و انعطاف پذیر ضروری است. این نوع راه‌اندازی شبکه به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا یک سیستم کارآمد بسازند که بتواند حجم زیادی از داده‌ها را با حداقل زمان خرابی مدیریت کند. علاوه بر این، به کاهش هزینه ها نیز کمک می کند، زیرا جابجایی از یک دستگاه به دستگاه دیگر بسیار ساده تر از راه اندازی سنتی است. با وجود یک شبکه فعال و غیرفعال، کسب‌وکارها به راحتی می‌توانند عملیات خود را بدون نگرانی در مورد هزینه‌های اضافی یا اختلال افزایش دهند.

فهرست